Содержание
- 1 О великой миссии Иоанна Предтечи возвестил архангел, и мать с ранних лет готовила сына к испытанию голодом
- 2 Иоанн Предтеча с большой вероятностью прожил годы в секте ессеев и обрёл там нужные для проповеди знания
- 3 Проповедь Иоанна Предтечи базировалась на учении ессеев, но он отверг идею исключительности членов общины
- 4 Иоанн проводил не христианский обряд крещения, а ритуальное окунание — чтобы смыть с раскаявшегося грехи
- 5 Иоанн заложил фундамент христианства, но погиб по воле падчерицы царя Агриппы, ныне его настоящие мощи сложно опознать
- 6 В других религиях Иоанна Крестителя считают пророком, Мессией и перевоплощением Илии
- 7 На иконах Иоанн изображается темноволосым, в верблюжьей накидке и со свитком
- 8 Акафист Иоанну Предтече
Этот человек стоит на рубеже Ветхого и Нового Завета. Он ещё не христианин, но уже и не приверженец старой веры. Мы мало знаем о его жизни, взглядах и темах проповеди. Но именно он, Иоанн Креститель, увидел в Иисусе Христе Мессию.
Чем жил этот проповедник и какую роль сыграл в становлении христианства? Давайте узнаем, что говорит об этом Евангелие и предание. А заодно поговорим про акафист пророку, предтече и крестителю Господню Иоанну.
О великой миссии Иоанна Предтечи возвестил архангел, и мать с ранних лет готовила сына к испытанию голодом
Первый интересный факт об Иоанне Крестителе — авторы Евангелий сообщают, что он кузен Иисуса Христа. Его мать, Елисавета, и Дева Мария даже встречаются в каноническом изложении. Причём в Евангелии от Луки есть примечательная подробность:
«Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве её; и Елисавета исполнилась Святаго Духа».
В толковании богословов — Иоанн из утробы чувствует Мессию в животе беременной Марии. По христианскому учению, это одна из главных его задач — провозгласить миру о пришествии Христа.
Сам Иоанн на полгода старше Иисуса. Родился он в семье пожилого священника Захарии, предположительно в месте Эйн-Карем, лет за 5 до н.э. О великом предназначении будущего ребёнка архангел Гавриил заранее предупредил отца. Но тот не поверил, за что сурово поплатился — Захария онемел и общался лишь письменно.
Такой недуг для иудейского священника — крах. Он уже не смог бы исполнять обязанности. Но эти детали Писание опускает.
Голос вернулся к отцу лишь при наречении сыну имени — кстати, нехарактерного для иудейской традиции.
О детстве Иоанна Предтечи известно мало. По легенде, мать, слушаясь ангела, приучала сына к диете из дикого мёда и акрид. Точно неизвестно, что такое акриды. Наиболее убедительная версия — что это растительная пища самых бедных слоёв населения.
Смотрите также статью Акриды
Из акрид можно даже сделать муку и что-нибудь испечь — приемлемый рацион. По крайней мере, правдоподобнее, чем предположение, будто юный проповедник ел саранчу. Лепёшки с мёдом полезней.
Дальше Писание говорит о судьбе Предтечи очень размыто. Мы знаем, что его отца убили в храме, а сам Иоанн примерно до 28 лет жил в пустыне. Апокрифические тексты связывают этот эпизод с избиением младенцев по приказу царя Ирода I Великого.
В Новом Завете это событие есть в Евангелии от Матфея и больше нигде. Другие письменные документы тоже не упоминают подобного. Но библейский рассказ не содержит ничего невозможного для своей эпохи.
Авторы апокрифов рассказывают, что мать спасла Иоанна, укрыв в пустыне, а отец погиб, отказавшись их выдать. Вот всё, что можно по крупицам узнать из разных источников о детстве Предтечи.
Иоанн Предтеча с большой вероятностью прожил годы в секте ессеев и обрёл там нужные для проповеди знания
Отрочество Иоанна не могло ограничиваться одним укрытием в пустыне. Ирод I Великий быстро скончался — ещё до нашей эры.
Скрываться более двадцати лет было бы странно. Анализ проповедей, ритуалов и образа жизни Предтечи наводит специалистов на одну интересную догадку: отрочество Иоанн провёл среди ессеев.
У нас слово «секта» приобрело негативную окраску. Но формально это любая религиозная группа, сформировавшая собственные отличительные признаки: учение, традиции, толкования и т.д.
Первых христиан можно назвать сектой, которой удалось перерасти в полноценную религию.
Ессеи жили общинами обособленно от остальных людей. Одна из таких располагалась на берегу Мёртвого моря, в нескольких километрах от дома Иоанна Крестителя.
Они следовали строжайшим монашеским правилам, а нарушителей изгоняли на голодную смерть. Ессеи трепетно относились к Ветхому завету и сутками его изучали. Секта практиковала ритуал очищения души и тела в холодной воде.
Чтобы стать ессеем требовалось выдержать суровые трёхлетние испытания.
Уже невозможно установить, в каких отношениях были ранние христиане с ессеями. Но ясно, что первые последователи Христа опирались на их опыт. В 68 году, во время Иудейской войны, римляне уничтожили ессеев.
…есть так называемое Евангелие мира от ессеев. Оно имеет мало общего с их учением. Распространено мнение, что это подделка учёного и философа Эдмонда Бордо Секея.
Вряд ли Иоанн бесспорно принял традиции и догмы ессеев. Скорее уместно сказать, что для него это была своего рода школа. Многие святые XX века начинали путь с христианского монастыря. Предтеча так не мог и шёл по духовному пути под строгим контролем ессейской общины.
Это лишь версия. Но за неё — факты. Становится ясно, как ушедший в пустыню ребёнок, через 28 лет вернулся зрелым и решительным проповедником. Так он открыл эпоху Нового завета.
Проповедь Иоанна Предтечи базировалась на учении ессеев, но он отверг идею исключительности членов общины
Предтеча начал активно проповедовать иудеям. Евангелие сообщает, что Иоанн призывал к покаянию:
«…порождения ехиднины! кто внушил вам бежать от будущего гнева?
Сотворите же достойные плоды покаяния и не думайте говорить в себе: отец у нас Авраам, ибо говорю вам, что Бог может из камней сих воздвигнуть детей Аврааму.
Уже и секира при корне дерев лежит: всякое дерево, не приносящее доброго плода, срубают и бросают в огонь».
Также он обращался к народу:
…к мытарям: «Ничего не требуйте более определённого вам»,
…к воинам: «Никого не обижайте, не клевещите, и довольствуйтесь своим жалованьем»,
…ко всем людям: «У кого две одежды, тот дай неимущему, и у кого есть пища, делай то же».
Хотя в проповедях Предтечи можно заметить влияние ессеев, ясно, что он не совсем с ними согласен. Скорее всего, Иоанн переосмыслил их идеи и постепенно вышел из-под влияния этого учения. Зато основал своё и призывал грешников спастись через раскаяние. Но при этом он:
- отверг идею общины;
- не призывал людей к аскетизму;
- не ограничивался для проповеди кругом посвященных.
Иоанн проводил не христианский обряд крещения, а ритуальное окунание — чтобы смыть с раскаявшегося грехи
Иоанн в России известен как Креститель. Это неточность.
Слово «крещение» отсылает к жертве Христа на кресте.
Оно появилось в синодальном переводе — чтобы читатель отождествлял ритуал с христианским символом.
В действительности Иоанн проводил обряд очищения в водах Иордана — окунание. Перед погружением человеку требуется раскаяться в грехах — и тогда дурные поступки можно смыть. Здесь очевидно заимствование у ессеев, практиковавших то же самое.
В греческих источниках Иоанн — не Креститель, а ὁ βαπτιστής, Окунатель. В славянском фольклоре ближе к оригиналу — Купала. Прозвище Предтечи на иврите — ха-Матбил — тоже отсылает к омовению.
Заведомое искажение перевода привело к анахронизмам в произведениях искусства — например, на картине А.А. Иванова «Явление Христа народу» Иоанн Держит крест.
Но прозвище «Креститель» устоялось в русской православной традиции, и теперь уже вряд ли есть смысл переучивать верующих на верный вариант. Ритуальное омовение в России называют крещением — и действительно используют при этом крест.
Да и суть ритуала поменялась.
Это принятие жертвы Христа. При Предтече омовение в большей степени служило инициацией и подтверждением искреннего покаяния в грехах.
На одном из таких массовых омовений Предтеча представил народу Иисуса и объявил Его Мессией. В ту пору никто не знал Христа, ведь тот не проповедовал. Иоанн представлял собой более влиятельную фигуру, о нём даже пишет историк Иосиф Флавий.
Но переоценивать популярность Иоанна не стоит. Даже сегодня, в эпоху Интернета, мы не знаем, что делают соседи за стенкой. А иудеи I века — тем более. Бродячих проповедников хватало, они не были диковинкой для современников.
Почему Христос попросил Иоанна провести над Ним ритуал — тема сложная, с множеством версий. Полагают, что так Он дал пример другим, а ещё — следовал пути простого человека. Есть и другие версии.
Важно, что именно тогда, как утверждают Евангелия, произошло чудо — Святой Дух снизошёл в виде голубя, а глас с неба провозгласил Христа Мессией. Православные богословы трактуют эпизод как явление Троицы.
Иоанн заложил фундамент христианства, но погиб по воле падчерицы царя Агриппы, ныне его настоящие мощи сложно опознать
Словно предчувствуя скорую погибель, Иоанн подтолкнул своих учеников, чтобы они следовали за Иисусом. Не преувеличение сказать, что Предтеча тем самым закладывал фундамент христианской религии.
Это не умаляет заслуг Христа или апостолов, но вклад этого великого проповедника, двигающегося на духовном пути практически вслепую, трудно переоценить.
Предтеча не угодил иудейскому царю Ироду Агриппа I — внуку Ирода I Великого, известного казнью младенцев. Проповедник публично критиковал правителя за сожительство с Иродиадой — супругой его брата.
За это его заключили в темницу. Агриппа и не помышлял кроваво расквитаться с Иоанном, но его уговорила падчерица — Саломея. И Предтече отсекли голову.
Затем Иродиада долго издевалась над останками, протыкая и режа их. А дальше последовала многовековая история о похищениях, разделениях, перемещениях, утратах и обретениях мощей Иоанна Предтечи.
Путаные маршруты и не до конца прояснённые обстоятельства мешают установить происхождение фрагментов тела святого. Существует с десяток мест, где, по утверждениям местных, хранятся частицы его мощей.
В других религиях Иоанна Крестителя считают пророком, Мессией и перевоплощением Илии
Иоанн Предтеча почитается не только в христианстве.
Ислам называет его Яхья и считает пророком.
Мандеи видят в нём подлинного Мессию и считают, что наследуют веру истинных учеников Иоанна.
Гностицизм держится за идею, что Иоанн — перевоплощение пророка Илии. На то есть косвенные указания в Писании, и ряд богословов поддерживают это мнение.
На иконах Иоанн изображается темноволосым, в верблюжьей накидке и со свитком
В иконографии принято писать Иоанна Предтечу с еврейской внешностью и в одежде из верблюжьей шерсти. Волосы и борода его черны.
Обычно он выглядит как мужчина средних лет и делает жест благословения. Во второй руке изображают свиток, где могут быть такие цитаты:
«Покайтесь, ибо приблизилось Царство Небесное».
«Я глас вопиющего в пустыне: исправьте путь Господу».
«Вот Агнец Божий, Который берет на Себя грех мира. Сей есть, о Котором я сказал: за мною идет Муж, Который стал впереди меня, потому что Он был прежде меня».
Акафист Иоанну Предтече читают чтобы:
- осознать свои грех;
- вразумить грешников;
- помочь заключённым;
- привлечь иноверцев в православие;
- вызвать у кого-то желание покаяться;
- получить изобилие земных плодов.
Также есть слух, что акафист Иоанну Предтече помогает от головной боли. В принципе, любой святой при искренней молитве способен решить эту проблему. Но обычно акафисты читают для более серьёзных целей. А это утверждение — домыслы.
Читать акафист Иоанну Крестителю можно на службах, но таковые не всегда есть. Поэтому разрешается и дома.
Чтобы правильно произносить текст акафиста Иоанну Крестителю, стоит послушать, как это делает чтец на этом видео:
Акафист Иоанна Предтечи рекомендуют дополнять молитвой:
немощна́го и печа́льнаго, во мно́гия беды́ впа́дшаго, утружде́ннаго бу́рными по́мыслы ума́ моего́. А́з бо е́смь верте́п злы́х де́л, отню́д не име́яй конца́ грехо́вному обы́чаю: пригвожде́н бо е́сть у́м мо́й земны́м веще́м.
Что́ сотворю́, не ве́м, и к кому́ прибе́гну, да спасе́на бу́дет душа́ моя́, то́кмо к тебе́, святы́й Иоа́нне,
благода́ти тезоимени́те, я́ко тя́ пред Го́сподем, по Богоро́дице, ве́м бо́льша бы́ти рожде́нных все́х: ты́ бо сподо́бился еси́ косну́тися верху́ Царя́ Христа́, взе́млющаго грехи́ ми́ра,
А́гнца Бо́жия. Его́же моли́ за гре́шную мою́ ду́шу, да поне́ отны́не, в первыйна́десять ча́с, понесу́ тяготу́ благу́ю и прииму́ мзду́ с после́дними.
Е́й, Крести́телю Христо́в, честны́й Предте́че, кра́йний проро́че, пе́рвый во благода́ти му́чениче, по́стников и пусты́нников наста́вниче, чистоты́ учи́телю и бли́жний дру́же Христо́в, тя́ молю́,
к тебе́ прибега́ю, не отри́ни мене́ от твоего́ заступле́ния, но возста́ви мя́, па́дшагося мно́гими грехи́: обнови́ ду́шу мою́ покая́нием, я́ко вторы́м креще́нием, поне́же обоего́ нача́льник еси́:
креще́нием омыва́яй гре́х, покая́ние же пропове́дуяй во очище́ние кого́ждо де́л скве́рных: очи́сти у́бо мя́, грехми́ оскверне́ннаго и пону́ди вни́ти, а́може ничто́же скве́рно вхо́дит в Ца́рствие Небе́сное. Ами́нь.
Акафист Иоанну Предтече
Конда́к 1:
я́ко бо́льшему все́х рожде́нных жена́ми, во пло́ти А́нгелу, покая́ния пропове́днику; ты́ же, я́ко име́яй ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких бе́д свобожда́й и к покая́нию воздвиза́й на́с, любо́вию тебе́ зову́щих:
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
И́кос 1:
благовествова́ше о твое́м рождестве́, вели́кий Иоа́нне, возвеща́я Заха́рии ра́дость и весе́лие, и я́ко мно́зи о рождестве́ твое́м возра́дуются.
Сего́ ра́ди и мы́, ди́вному о тебе́ Бо́жию благоволе́нию чудя́щеся и ра́дующеся, со благогове́нием в похвалу́ тебе́ вопие́м:
Ра́дуйся, Сове́та Бо́жия неизрече́ннаго таи́нниче; ра́дуйся, ди́внаго смотре́ния Его́ исполне́ние.
Ра́дуйся, пре́жде ле́т мно́гих проро́чеством Иса́ии проявле́нный; ра́дуйся, ве́стниче пред лице́м Госпо́дним, дре́вле прорече́нный.
Ра́дуйся, предназна́ченный бы́ти вели́ким проро́ком Вы́шняго; ра́дуйся, по обетова́нию А́нгела рожде́нный.
Ра́дуйся, еще́ во чре́ве ма́тере твоея́ Ду́ха Свята́го испо́лненный; ра́дуйся, пре́жде рождества́ твоего́ на вели́кое служе́ние освяще́нный.
Ра́дуйся, непло́дства роди́телей разреше́ние; ра́дуйся, иере́я Бо́жия ра́дость и весе́лие.
Ра́дуйся, дще́ре Ааро́новы прозябе́ние; ра́дуйся, пло́д моли́твы Богодарова́нный.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 2:
И́кос 2:
я́ко виде́ние ви́де в це́ркви. Мы́ же, прославля́юще ди́внаго Творца́ чуде́с, Бо́га, вопие́м тебе́ такова́я:
Ра́дуйся, благи́й вино́вниче безгла́сия о́тча; ра́дуйся, сле́з ма́тере твоея́ премене́ние на ра́дость.
Ра́дуйся, тоя́ поноше́ния в лю́дех отъя́тие; ра́дуйся, вели́кое ро́ждшим тя́ утеше́ние.
Ра́дуйся, я́ко в шесты́й ме́сяц о зача́тии твое́м Пресвята́я Де́ва Мари́я в Назаре́те от А́нгела извести́ся; ра́дуйся, я́ко о рождестве́ твое́м мно́зи возвесели́шася.
Ра́дуйся, я́ко и́мя благода́тное, от А́нгела нарече́нное, получи́вый; ра́дуйся, я́ко и́менем твои́м немотствова́ние отца́ твоего́ Заха́рии разреши́ся.
Ра́дуйся, я́ко и́мя Бо́жие о тебе́ отце́м твои́м благослови́ся; ра́дуйся, я́ко о чу́днем рождестве́ твое́м стра́х и удивле́ние в о́крест живу́щих яви́ся.
Ра́дуйся, я́ко по все́й стране́ Иуде́йстей о ди́внем рождестве́ твое́м возвести́ся; ра́дуйся, я́ко тобо́ю спасе́ние мно́гим в ми́ре се́м яви́ся.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 3:
глаго́лющи: я́ко та́ко мне́ сотвори́ Госпо́дь во дни́, в ня́же призре́ отъя́ти поноше́ние мое́ в челове́цех. Егда́ же прия́ Иму́щую во чре́ве Христа́, испо́лнися Ду́ха Свя́та и возопи́ гла́сом ве́лиим:
«Отку́ду мне́ сие́, я́ко прии́де Ма́ти Го́спода моего́ ко мне́!» С Не́юже ра́дующися, взыва́ше Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 3:
егда́ во утро́бе ма́тере твоея́ сы́й, взыгра́лся еси́ ра́дощами прише́ствию Ма́тери Госпо́дней. Бо́га бо позна́л еси́ носи́ма в ложесна́х Благода́тныя и Того́ ма́терним гла́сом пропове́дал еси́:
подоба́ше бо Боже́ственных веще́й пресла́вным бы́ти нача́лом. Сему́ у́бо благогове́йно удивля́ющеся, с ра́достию тебе́ вопие́м:
Ра́дуйся, еще́ во утро́бе ма́терней предпосла́вшаго тя́ Го́спода чу́дным весе́лием предъяви́вый; ра́дуйся, я́ко тебе́ ра́ди и ма́тери твое́й Елисаве́те воплоще́ние Христо́во откры́ся.
Ра́дуйся, я́ко и та́ испо́лнися Ду́ха Свя́та; ра́дуйся, я́ко и она́ преди́вная проро́чица яви́ся.
Ра́дуйся, я́ко от нея́ Пресвята́я Де́ва Мари́я Блаже́нною в жена́х нарече́ся; ра́дуйся, я́ко то́ю Она́ и Ма́терию Го́спода наименова́ся.
Ра́дуйся, я́ко и безсе́менный пло́д Тоя́ Благослове́нным пронарече́ся; ра́дуйся, Прему́дросте Боже́ственныя предъявле́ние.
Ра́дуйся, свята́го супру́жества благослове́ние; ра́дуйся, непло́дных ложе́сн ди́вное прозябе́ние.
Ра́дуйся, рожде́нием твои́м удиви́вый лю́ди; ра́дуйся, све́тлый Сло́ва гла́се.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 4:
написа́ благода́тное и́мя твое́, а́бие отверзо́шася уста́ и язы́к его́, и глаго́лаше, благословя́ Бо́га, и проро́чествова, глаго́ля: благослове́н Госпо́дь Бо́г Изра́илев,
я́ко посети́ и сотвори́ избавле́ние лю́дем Свои́м, и ты́, отроча́, Проро́к Вы́шняго нарече́шися, поя́ Тому́: Аллилу́иа.
И́кос 4:
Ра́дуйся, от зача́тия твоего́ благода́тных явле́ний испо́лненный; ра́дуйся, в рождестве́ твое́м Бо́гом просла́вленный.
Ра́дуйся, во младе́нчестве твое́м от отца́ твоего́ Проро́ком Вы́шняго нарече́нный; ра́дуйся, во о́трочестве твое́м Ду́хом Святы́м просвеще́нный и укрепле́нный.
Ра́дуйся, Бо́га воплоти́вшагося сро́дник по пло́ти бы́вый; ра́дуйся, от Бо́га высо́кое зва́ние Предте́чи и Крести́теля прие́мый.
Ра́дуйся, заре́, Све́т но́вый ми́ру возвести́вшая; ра́дуйся, звездо́, пу́ть, веду́щий ко Христу́, освети́вшая.
Ра́дуйся, денни́це Со́лнца незаходи́маго; ра́дуйся, свети́льниче Све́та неугаса́емаго.
Ра́дуйся, пу́ть гряду́щему Христу́ уготовля́яй; ра́дуйся, А́нгела и челове́ка в себе́ явля́яй.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 5:
И́кос 5:
Ра́дуйся, я́ко, еще́ младе́нец сы́й, царя́ И́рода устраши́л еси́; ра́дуйся, от напра́снаго убие́ния те́м десни́цею Вы́шняго сохране́нный.
Ра́дуйся, пусты́ни шипо́к благово́нный; ра́дуйся, высото́ю подвиго́в твои́х все́х удиви́вый.
Ра́дуйся, пра́ваго пути́ ве́рный указа́телю; ра́дуйся, чистоты́ и целому́дрия преди́вный храни́телю.
Ра́дуйся, ева́нгельскаго самоотверже́ния о́бразе соверше́нный; ра́дуйся, мона́шествующих покро́ве и утвержде́ние.
Ра́дуйся, богосло́вствующих умо́в просвеще́ние; ра́дуйся, гре́шным милосе́рдия Бо́жия две́ри отверза́яй.
Ра́дуйся, ка́ющимся гре́шником от Го́спода проще́ние подава́яй; ра́дуйся, плоды́ досто́йны покая́ния твори́ти помога́яй.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 6:
«Се́, А́гнец Бо́жий, взе́мляй грехи́ ми́ра!»; Его́же мы́ ве́рою позна́вше, пое́м Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 6:
«Пока́йтеся, прибли́жи бо ся Ца́рствие Небе́сное: сотвори́те плоды́ досто́йны покая́ния. Се́ бо гряде́т по мне́, И́же крести́т вы́ водо́ю и Ду́хом». Сего́ ра́ди похва́льная тебе́ вопие́м:
Ра́дуйся, прише́ствия Месси́и возвести́телю; ра́дуйся, путе́й Госпо́дних угото́вателю.
Ра́дуйся, ве́тхия и но́выя благода́ти хода́таю; ра́дуйся, проро́ков преде́ле и нача́ло Апо́столов.
Ра́дуйся, гла́се Сло́ва благознамени́тый; ра́дуйся, покая́ния пропове́дниче велегла́сный.
Ра́дуйся, мно́гих сыно́в Изра́илевых ко Го́споду обрати́вый; ра́дуйся, лю́ди соверше́нны Го́сподеви угото́вавый.
Ра́дуйся, фарисе́ев и саддуке́ев дерзнове́нно обличи́вый; ра́дуйся, плоды́ досто́йны покая́ния твори́ти научи́вый.
Ра́дуйся, просвеще́ния духо́внаго указа́телю; ра́дуйся, и́щущым предста́тельства твоего́ неусы́пный засту́пниче.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 7:
«Оста́ви ны́не», воздви́гл еси́ десни́цу твою́ на главу́ Его́ и, крести́в не тре́бующаго очище́ния, вопия́л еси́: Аллилу́иа.
И́кос 7:
Отону́дуже в Трие́х Ли́цех Еди́ному Бо́гу покланя́тися на́с научи́л еси́. Его́же бре́нными прославля́юще устна́ми, в похвалу́ сия́ тебе́ прино́сим:
Ра́дуйся, Тро́ическаго Богоявле́ния пе́рвый пропове́дниче; ра́дуйся, в Трие́х Ли́цех Еди́наго Бо́га и́стинный покло́нниче.
Ра́дуйся, Ду́ха Свята́го в ви́де голуби́не яснозри́телю; ра́дуйся, снисхожде́ния Его́ от Отца́ на Сы́на свиде́телю.
Ра́дуйся, гла́са с Небесе́ от Бо́га Отца́ слы́шателю; ра́дуйся, явле́ния любве́ О́тчи к Сы́ну созерца́телю.
Ра́дуйся, Сы́на Бо́жия избра́нный Крести́телю; ра́дуйся, во́ли Его́ святы́я исполни́телю.
Ра́дуйся, сла́внаго служе́ния спасе́нию ро́да челове́ческаго ре́вностный рачи́телю; ра́дуйся, вели́каго Та́инства Креще́ния пе́рвый соверши́телю.
Ра́дуйся, Боже́ственныя ра́дости ве́стниче; ра́дуйся, Но́ваго Заве́та пе́рвый учи́телю.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 8:
Испроси́ у́бо боголюбе́зную доброде́тель сию́ и на́м, одержи́мым го́рдостию, я́ко да от сердца́ смире́нна вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 8:
Сего́ ра́ди благода́рственное хвале́ние тебе́, вели́кому учи́телю и́стины, воспева́ем:
Ра́дуйся, Зако́на и оправда́ний Госпо́дних насади́телю; ра́дуйся, И́родова беззако́ния обличи́телю.
Ра́дуйся, о исправле́нии того́ рачи́телю; ра́дуйся, пра́вды ра́ди темни́чное заключе́ние и у́зы претерпе́вый.
Ра́дуйся, за и́стину во главу́ усече́нный; ра́дуйся, я́ко те́ло твое́ от ученико́в твои́х че́стне погребе́ся.
Ра́дуйся, я́ко Бо́жиим смотре́нием глава́ твоя́ нетле́нна соблюде́ся; ра́дуйся, я́ко та́ на утеше́ние, освяще́ние и цельбы́ христиа́ном даде́ся.
Ра́дуйся, я́ко и десни́це твое́й, крести́вшей Го́спода, ве́рнии благоче́стне покланя́ются; ра́дуйся, я́ко от тебе́ мно́гая чудеса́ те́ми доны́не соверша́ются.
Ра́дуйся, я́ко тобо́ю ве́рнии от страсте́й безче́стия избавля́ются; ра́дуйся, я́ко тобо́ю гре́шнии к покая́нию воздвиза́ются.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 9:
я́ко дру́га Христа́ Бо́га, предше́дшаго пред Ни́м ду́хом и си́лою Илиино́ю. Ревну́я бо по и́стине, дерзнове́нно облича́л еси́ фарисе́ев и беззако́ннаго И́рода,
от него́ же и му́ченическую кончи́ну прия́л еси́. Покланя́ющеся у́бо честне́й главе́ твое́й, мо́лимся ти́: изба́ви на́с от страсте́й безче́стия,
да чи́стым се́рдцем и усты́ пое́м: Аллилу́иа.
И́кос 9:
Отону́дуже досто́йную похвалу́ принести́ тебе́ недоумева́юще, вопие́м ти́ сицева́я:
Ра́дуйся, Це́ркве Христо́вы вели́кая сла́во; ра́дуйся, А́нгелов преди́вное чу́до.
Ра́дуйся, пра́отцев ра́дость и прославле́ние; ра́дуйся, проро́ков высо́кая похвало́.
Ра́дуйся, Апо́столов богосве́тлый ве́нче; ра́дуйся, святи́телей велеле́пая красото́.
Ра́дуйся, му́чеников в но́вой благода́ти нача́ло; ра́дуйся, преподо́бных соверше́ние.
Ра́дуйся, пра́ведных удобре́ние; ра́дуйся, де́вственников и по́стников основа́ние.
Ра́дуйся, все́х христиа́н вели́кое утеше́ние; ра́дуйся, я́ко от все́х христиа́нских родо́в и́мя твое́ прославля́ется.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 10:
Отону́дуже вско́ре Го́сподем изведе́н бы́л еси́ со все́ми от ве́ка пра́ведными, поя́ Ему́, я́ко Изба́вителю и Победи́телю сме́рти: Аллилу́иа.
И́кос 10:
Ра́дуйся, мо́щный засту́пниче на́ш и ве́рный от бе́д храни́телю; ра́дуйся, злостра́ждущих от духо́в зло́бы ско́рый помо́щниче и изба́вителю.
Ра́дуйся, непло́дствующим благослове́ние от Бо́га низпосыла́яй; ра́дуйся, притека́ющих к тебе́ с ве́рою от треволне́ния страсте́й избавля́яй.
Ра́дуйся, во вражде́ су́щих ско́ро умиротворя́яй; ра́дуйся, во вся́кой нужде́ и печа́ли усе́рдно притека́ющим к тебе́ ско́рую по́мощь подава́яй.
Ра́дуйся, благотеку́щих от самообольще́ния и пре́лести изыма́яй; ра́дуйся, вруча́ющим себе́ твоему́ хода́тайству в ча́с сме́ртный помога́яй.
Ра́дуйся, лю́бящих тя́ от возду́шных мыта́рств предста́тельством твои́м свобожда́яй; ра́дуйся, почита́ющих сла́вную па́мять твою́ ве́чныя жи́зни моли́твами твои́ми сподобля́яй.
Ра́дуйся, ни́щих и вдови́ц и сиро́т заступле́ние; ра́дуйся, по Бо́зе и Богоро́дице христиа́ном прибе́жище и упова́ние.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 11:
е́же ми́лостивно приими́ от на́с, первостоя́телю у Престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы, и моли́ свободи́тися на́м от вся́кия скве́рны грехо́вныя, да чи́стым се́рдцем и устна́ми пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 11:
Ра́дуйся, самови́дче озари́вшаго тя́ свы́ше Боже́ственнаго Све́та; ра́дуйся, све́том доброде́телей твои́х просла́вивый Бо́га.
Ра́дуйся, Пресвяты́я Тро́ицы велеле́пую сла́ву яви́вый; ра́дуйся, пра́вый и ди́вный пу́ть к Небеси́ показа́вый.
Ра́дуйся, и су́щим во а́де Бо́га, я́вльшагося во пло́ти, благовести́телю; ра́дуйся, ду́ш пра́ведных, от ве́ка в преиспо́дней держи́мых, возвесели́телю.
Ра́дуйся, Влады́ки Христа́ Бо́га дру́же и́скренний; ра́дуйся, яви́вый ми́ру Све́т и́стинный.
Ра́дуйся, светоза́рное све́та ева́нгельскаго сия́ние; ра́дуйся, ро́да христиа́нскаго прославле́ние.
Ра́дуйся, Сове́та Бо́жия исполне́ние; ра́дуйся, я́ко от восто́к со́лнца да́же до за́пад хва́льно и́мя твое́.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 12:
Ны́не же, предстоя́ Престо́лу Царя́ ца́рствующих, моли́ Его́ дарова́ти ве́рным побе́ды на враги́ и во все́м благопоспеше́ние, в доброде́телех же благода́тное укрепле́ние, пою́щым Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 12:
Ра́дуйся, вселе́нский Апо́столе и Но́ваго Заве́та первому́чениче; ра́дуйся, явле́нием Христа́ на земли́ откры́вшагося Ца́рствия Небе́снаго пе́рвый пропове́дниче.
Ра́дуйся, язы́ков Боже́ственное призва́ние предвозвести́вый; ра́дуйся, безве́стная и та́йная прему́дрости Бо́жия ми́ру яви́вый.
Ра́дуйся, боже́ственными дея́нии плодоно́сен па́че ины́х яви́выйся; ра́дуйся, я́ко све́том де́л твои́х просла́вися Оте́ц Небе́сный.
Ра́дуйся, я́ко в па́мяти твое́й Це́рковь Христо́ву весели́ши неизрече́нно; ра́дуйся, я́ко ны́не ве́чнаго наслажда́ешися весе́лия изоби́льно.
Ра́дуйся, боже́ственными луча́ми Трисо́лнечнаго Све́та осиява́емый; ра́дуйся, я́ко со безпло́тными Трисвяту́ю пе́снь Бо́гу немо́лчно вопие́ши.
Ра́дуйся, я́ко ны́не, зерца́лом разре́шшимся, несре́дственне зри́ши Святу́ю Тро́ицу.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 13:
и ве́чныя изми́ му́ки, и насле́дниками Ца́рствия Небе́снаго соде́лай, да во ве́ки пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем 1-й и́кос «Арха́нгел Гаврии́л…» и 1-й конда́к «Избра́нный от ле́т…».
И́кос 1:
предста́в одесну́ю олтаря́ кади́льнаго, благовествова́ше о твое́м рождестве́, вели́кий Иоа́нне, возвеща́я Заха́рии ра́дость и весе́лие, и я́ко мно́зи о рождестве́ твое́м возра́дуются. Сего́ ра́ди и мы́, ди́вному о тебе́ Бо́жию благоволе́нию чудя́щеся и ра́дующеся, со благогове́нием в похвалу́ тебе́ вопие́м:
Ра́дуйся, Сове́та Бо́жия неизрече́ннаго таи́нниче; ра́дуйся, ди́внаго смотре́ния Его́ исполне́ние.
Ра́дуйся, пре́жде ле́т мно́гих проро́чеством Иса́ии проявле́нный; ра́дуйся, ве́стниче пред лице́м Госпо́дним, дре́вле прорече́нный.
Ра́дуйся, предназна́ченный бы́ти вели́ким проро́ком Вы́шняго; ра́дуйся, по обетова́нию А́нгела рожде́нный.
Ра́дуйся, еще́ во чре́ве ма́тере твоея́ Ду́ха Свята́го испо́лненный; ра́дуйся, пре́жде рождества́ твоего́ на вели́кое служе́ние освяще́нный.
Ра́дуйся, непло́дства роди́телей разреше́ние; ра́дуйся, иере́я Бо́жия ра́дость и весе́лие.
Ра́дуйся, дще́ре Ааро́новы прозябе́ние; ра́дуйся, пло́д моли́твы Богодарова́нный.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Конда́к 1:
я́ко бо́льшему все́х рожде́нных жена́ми, во пло́ти А́нгелу, покая́ния пропове́днику; ты́ же,
я́ко име́яй ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких бе́д свобожда́й и к покая́нию воздвиза́й на́с, любо́вию тебе́ зову́щих:
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Оставляя комментарий, Вы принимаете пользовательское соглашение