Почему нельзя клясться
одна фраза Христа, отменившая традицию
Чем душа
отличается от духа
2 явления или 1?
Целомудрие
Зачем женщины
обещают это Богу

Акафист Божией Матери «Неупиваемая Чаша»

18.02.2019
3 034

Акафист Божией Матери Неупиваемая Чаша читают перед одной из самых странных икон. На ней перед Царицей Небесной стоит кубок, в котором вместо напитка стоит младенец-Иисус. Если не знать символизма этой иконы, её сюжет может показаться даже пугающим.

На ней перед Царицей Небесной стоит кубок, в котором вместо напитка стоит младенец-Иисус

Зачем Христу стоять в кубке? Неужто родная мать собралась Его пить? Конечно же нет. Как только мы узнаём, что перед этой иконой принято читать акафист от пьянства, всё тут же становится на свои места. А как давно появилась эта символика, и как правильно читать акафист иконе Неупиваемая Чаша, чтобы победить зависимость? Поговорим об этом.

Неупиваемая Чаша — это икона типа «Оранта»

Икона «Неупиваемая Чаша» — сравнительно новая, но восходит она к более древнему образу, который называется «Оранта». На ней нет кубка и каких-либо аллегорических изображений пьянства. «Оранта» — икона о молитве. Икона «Оранта» — один из редких, симметричных образов

Сама по себе она — тоже не новое слово в религиозной живописи. Богородица на этом образе воздевает руки к небу. Ещё дохристианские изображения использовали эту позу, так что здесь мы наблюдаем преемственность традиций.

«Неупиваемая Чаша», акафист перед ней помогает от алкоголизма
«Неупиваемая Чаша», акафист перед ней помогает от алкоголизма

«Оранта» — необычная икона ещё и потому, что она исполнена непопулярной в христианстве симметричной композицией. Такое гармоничное равновесие позы, деталей и символов не присуще иконописи. Оно более распространено в росписи храмов.

Собственно, «Оранта» — это пример именно храмовой настенной иконописи и мозаичных композиций.

«Оранта» — тип икон, к которому относится «Неупиваемая Чаша»
«Оранта» — тип икон, к которому относится «Неупиваемая Чаша»

За счёт монументальности «Оранта» отлично смотрится на крупных поверхностях, её любят изображать в масштабе. А вот на обычных иконах она появляется реже и почти никогда — без младенца-Иисуса. Так сложилось, что на отдельных образах Он сопровождает её — причём так же по центру и в семеричной позе.

Неупиваемая Чаша восходит к иконе «Бысть чрево твое святая трапеза»

«Неупиваемая Чаша» восходит к иконе «Бысть чрево твое святая трапеза», которая, в свою очередь, принадлежит к типу «Оранта».

«Бысть чрево твое святая трапеза» — это цитата из молитвы:

«Бысть чрево Твое святая трапеза, имущи Небеснаго Хлеба, Христа, от Негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всяческих, Богородице, Питатель»

Трапезой здесь, как это ни удивительно, называют Богородицу. Это восходит к традиции: Христос — хлеба жизни, а Его Мать, соответственно, — трапеза. Такая метафора, она есть в некоторых песнопениях. Именно на образе «Бысть чрево твое святая трапеза» нам впервые стал известен тот самый кубок, в котором находится фигура Иисуса Христа.

Почему же он в чаше? Никакой связи с пьянством здесь изначально нет. Сосуд — символ евхаристии. То есть это символическое изображение того, что верующий христианин должен принять Спасителя. Принятие отождествляется с питьём и водой.

Это далеко не физиологическое, а духовное поглощение, сопричастность. Оттуда и слово — «причастие». В русской православной традиции икона «Бысть чрево твое святая трапеза» не совсем соответствует византийским канонам. На ней, как минимум, появился голубь — символ Святого Духа.

Икона «Бысть чрево твое святая трапеза» — прототип «Неупиваемой Чаши», но кубок тут означает не пьянство, а евхаристию
Икона «Бысть чрево твое святая трапеза» — прототип «Неупиваемой Чаши», но кубок тут означает не пьянство, а евхаристию

Икону помог обрести старец Варлаам, когда приснился человеку, страдающему пьянством

Когда же и кем «Бысть чрево твое святая трапеза» превращена в «Неупиваемую Чашу»? Этого никто не знает. Икону нашли необычным образом.

В 1878 году некому пьянице-крестьянину Тульской губернии несколько раз снился старец и говорил, что в монастыре города Серпухова тот сможет найти икону «Неупиваемая Чаша», которая излечит от зависимости.

Наконец, крестьянин послушался старца, но в монастыре никто не знал подобной иконы. Принялись искать, пока не обнаружили образ с надписью на обороте: «Неупиваемая Чаша».

Неизвестно, кто и когда написал икону «Неупиваемая Чаша».

Старец оказался уже умершим Варлаамом — основателем монастыря. А икона действительно помогла пьянице исцелиться от зависимости. Впоследствии там открыли братство трезвости, читали акафист иконе Неупиваемая Чаша, но широкую известность эти события не обрели.

О чудотворном образе узнали позже — благодаря С.Шмелёву, который в 1918 году написал повесть «Неупиваемая Чаша».

Увы, образ не сохранился, так как его с другими святынями в 1929 году сожгли по инициативе властей. С 1980-х почитание образа возобновили, и верующие снова стали читать акафист Неупиваемая Чаша.

1929
год, когда икону Божией Матери сожгли советские власти 

Акафист перед иконой Божией Матери Неупиваемая Чаша помогает от зависимости

Акафист — это длинная молитва, которая по содержанию напоминает гимн. Акафист Пресвятой Богородице — первое произведение этого жанра. Сегодня подобные восхваления обращены ко многим святым, но они не входят в традиционное богослужение.

Исключение — если храм посвящён конкретному святому или празднику. Тогда акафист перед иконой этого святого будут читать в установленные дни.

Акафист иконе Божией Матери Неупиваемая Чаша — это способ обратиться к Царице Небесной, чтобы она помогла решить сложную жизненную ситуацию. Обычно её просят:

  • избавить от наркотической зависимости;
  • спасти от пьянства;
  • дать силы избавиться от пристрастия к сигаретам.

Но к Богородице через эту и другие иконы можно обратиться и по другим поводам. Главное — не форма, а то, что у человека в сердце.

Акафист «Неупиваемая Чаша» читают перед одноимённой иконой
Акафист «Неупиваемая Чаша» читают перед одноимённой иконой

Читать акафист нужно по следующим правилам:

  • стоя (кроме случаев, когда по самочувствию или здоровью это вредно);
  • перед иконой (если её нет, можно перед окном);
  • один раз в день в течение сорока дней (это традиция, но следовать ей не обязательно);
  • дома в одиночку или с близкими (кроме случаев, когда есть возможность читать с другими верующими в храме).

Также полезно ознакомиться с правильным чтением акафиста на видео:

Помимо акафиста, существует молитвы, тропарь и канон Неупиваемая Чаша, которые тоже могут читать верующие.

Акафист Пресвятой Богородице перед ее иконой, именуемой «Неупиваемая чаша»

Кондак 1 

Избранное и дивное избавление нам даровася, — Твой образ честный, Владычице Богородице, яко избавльшеся явлением его от недугов душевных и телесных и скорбных обстояний, благодарственная хваления приносим Ти, Всемилостивая Заступнице.

Ты же, Владычице, «Неупиваемою Чашею» нами именуемая, приклонися благоутробно к нашим воздыханием и воплем сердечным, и избавление подаждь страждущим недугом пианства, да с верою воззовем Ти: Радуйся, Владычице, Неупиваемая чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Икос 1

Ангельстии чини и праведников сонмы непрестанно славят Тя, Царицу Богородицу, ходатаицу о многогрешнем роде христианском, погрязшем в беззаконии и пребывающем во гресех, ибо во утешение и спасение даруеши ему

милость Свою чрез многоименуемыя чудотворныя иконы Твоя, ихже яко звезды небесныя по всей земли нашей зрим; к единому же из сих образов, «Неупиваемая Чаша» именуемому, припадающе, из глубины сердца взываем Ти:

Радуйся, неприступнаго Божества селение; радуйся, непрестанное людей удивление.

Радуйся, скорбями грехи наша очищающая; радуйся, печальми наша немощи врачующая.

Радуйся, милость Свою чрез чудотворныя иконы Твоя нам свыше посылающая; радуйся, явлением их скорбная сердца наша возвеселяющая.

Радуйся, пречудное всех с Богом примирение; радуйся, геенны вечныя избавление.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 2

Видящи, Пресвятая Владычице, скорби сердечныя, муки душевныя, искреннее покаяние людей, одержимых губительным пороком пианства, благоволила еси явити Богоспасаемому граду Серпухову милость Свою

явлением пречуднаго образа Своего «Неупиваемая Чаша», да вси к нему припадающе с верою и сокрушенным сердцем, получивше исцеление от тяжкаго недуга своего, из глубины души вопиют Богу: Аллилуа.

Икос 2

Разумев трикратное явление преподобнаго Варлаама и повеление его в путь шествовати в богоспасаемый град Серпухов, человек некий, страстию пианства одержимый, обрете тамо в монастыре икону Твою святую «Неупиваемая Чаша» именуемую.

Мы же, видяще таковое о нас, грешных, попечение, с благоговением вопием Ти:

Радуйся, чрез благочестивых людей славу чудес Твоих грешным открывающая; радуйся, путеводительнице прозорливая, путь спасения им показующая.

Радуйся, всеблагая наша наставнице, любовию Твоею нас привлекающая; радуйся, за вся благодеяния Твоя благодарению нас научающая.

Радуйся, скорбь нашу в радость претворяющая; радуйся, несомненною надеждою нас увеселяющая.

Радуйся, губительныя страсти наша разрушающая; радуйся, благим намерением способствующая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 3

Сила Вышняго и благодать Владычицы укрепляше некоего человека, страждущаго недугом пианства, егда он, нозе расслаблены имуще, иде во град Серпухов, повеление Богоматери, чрез преподобнаго Варлаама реченное, исполняя.

Пришед же во град сей, обрете икону Пречистыя Богоматери, абие исцеле от недуга своего, душевнаго и телеснаго, и из глубины души благодарственно воззва Богу: Аллилуа.


«Неупиваемая Чаша» — икона от пьянства
«Неупиваемая Чаша» — икона от пьянства

Икос 3 

Имуще источник неоскудеваемый, неупиваемую чашу небесных дарований, не токмо люди града Серпухова, но и вси православнии христианы иных градов и весей, притекающии к Твоему пречудному образу, «Неупиваемая Чаша» именуемому, и пред сим получив исцеление, припадающе, благодарными устами вопиют Ти:

Радуйся, купель, в нейже вся скорби наша погружаются; радуйся, чаше, еюже радость спасения нашего восприемлем.

Радуйся, наша немощи душевныя и телесныя врачующая; радуйся, страсти наша силою молитв Твоих укрощающая.

Радуйся, коемуждо во всякой потребе просящим полезная дарующая; радуйся, безчисленныя щедроты всем подающая.

Радуйся, милости сокровище нам открывающая; радуйся, милосердие к падшим являющая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 4 

Бурю внутрь имущии помышлений сумнительных, но с искренним покаянием притекающии к Твоему неизреченному милосердию, одержимии пианственною страстию, получают исцеление, и из глубины сердца вопиют рожденному от Тебе Спасителю нашему: Аллилуа.

Икос 4 

Слыша Господь тяжкия скорби, вопли и плач жен, стариц, детей, сродницы коих обуреваеми суть пианственною страстию, дарова им, Владычице, Твою икону, от неяже вси притекающии обретают утешение и радость духовную, и вопиют Ти со слезами:

Радуйся, Агнице, рождшая Агнца, вземлющаго грехи мира; радуйся, чаше, черплющая нам радость от источника безсмертия.

Радуйся, скорбных матерей утешение; радуйся, безнадежных надеждо.

Радуйся, притекающих к Тебе благодатное охранение; радуйся, скорбящих отрадо и увеселение.

Радуйся, волнение страсти пианства утишающая; радуйся, руку помощи Твоея требующим простирающая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая

.

Кондак 5

Яко боготечную звезду, честную икону Твою Ты нам показала еси, Владычице мира, юже мы зряще, с верою сердечною молящеся Тебе, Богородице, глаголем: Изцели пианством и иною болезнию душевною и телесною страждущих, верных же научи воспевати хвалу Богу: Аллилуа.

Икос 5

Видяще чудеса преславныя и знамения пречудныя, бываемыя не токмо от иконы Твоея, Богоматери, во граде Серпухове явленныя, но и от по подобию сея иконы списанных изображений, припадающе к ним, смиренно вопием Ти:

Радуйся, скоропредстательная помощнице усердно к Тебе притекающих; радуйся, благосердная услышательнице молений наших.

Радуйся, град Серпухов благословением Твоим осенившая; радуйся, в пределах Московских славу чудес твоих показавшая.

Радуйся, всем требующим сокровище исцелений неоскудное; радуйся, в трезвении благоподвизающихся всемощная покровительнице.

Радуйся, ведущим брань противу мира, плоти, диавола и пианства добрая споспешнице; радуйся, в мире благочестно живущих усердная заступнице.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 6 

Проповедающе чудеса Твоя, Богородительнице, от иконы Твоея, «Неупиваемая Чаша» именуемая, бываемыя, молим Тя, Пречистая, со слезами: избави всех нас от виннаго пристрастия и от падения греховнаго, научи нас воздержанию, подвизая воспевати Богу: Аллилуа.

Икос 6

Возсияла еси в светлости Божественныя славы, Дево Богоотроковице, на младенца, превечнаго Бога, Господа нашего Иисуса Христа, зряще, Иже в сосуде, аки в неупиваемей чаше предстоит, якоже Тя видим изображенную на иконе Твоей, «Неупиваемая Чаша» таинственно пронареченней, от неяже избавление от пианственней страсти притекающим с верою даруеши, сего ради со слезами приносим Тебе гласы немолчныя сице:

Радуйся, яко о Тебе радуется и торжествует ангельский собор и человеческий род; радуйся, яко Твоя слава превосходит похвалы земныя и небесныя.

Радуйся, таинственным изображением Сына в сосуде Тайну Божественныя Евхаристии нам открывающая; радуйся, рожденнаго Тобою Агнца, всегда ядомаго и никогдаже иждиваемаго, нам дивно указующая.

Радуйся, Чаше жизни и безсмертия, ко вратам вечныя жизни нас приводящая; радуйся, источником нетления и радости жаждущия души напояющая.

Радуйся, неисчетною благостию не оставляющая самых презренных и отверженных; радуйся, от рова погибели милосердием Твоим исхищающая безнадежных.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

От пьянства помогает акафист к иконе «Неупиваемая Чаша»
От пьянства помогает акафист к иконе «Неупиваемая Чаша»

Кондак 7

Хотя человек некий возблагодарити Тя, Владычице, за исцеление от недуга пианства, украси Твою пречудную икону, Богомати, во граде Серпухове пребывающую, из глубины сердца воспевая Богу: Аллилуа.

Икос 7

Новое чудо видим, Владычице, от иконы Твоея святая; страждущий бо недугом пианства некий раб Божий Стефан, прибегая к Твоему матернему предстательству, от тяжкаго недуга своего избавися, и благодаряще Тя, благолепными дары икону Твою украси, и припадающе к ней, со слезами возопи Тебе тако:

Радуйся, Живоносный Источниче исцелений; радуйся, Чаше небесная Божественных дарований.

Радуйся, реко исцелений приснотекущая; радуйся, море, вся наша страсти потопляющее.

Радуйся, под тяжестию греха пианства падающих матернима рукама Твоима возставляющая; радуйся, благодарственныя дары не отвергающая.

Радуйся, сердца благочестивых людей возвеселяющая; радуйся, вся благая наша прошения исполняющая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 8

Странно и сумнительно неверующим слушати, како икон Твоя святая «Неупиваемая Чаша» Божественных исцелений источает чудо.

Мы же, верующие слову Твоему, Владычице, реченному к первописанней Твоей иконе: «Благодать Рождшагося от Мене и Моя с сею иконою да будет», — веруем, яко и сия икона Твоя благодать Твою источает. Темже благоговейно поклоняющееся, лобызаем ю, вопиюще Богу: Аллилуа.

Икос 8

Все упование людие, страждущии недугом пианства, на Тя, Владычице, возлагают. Приклонися к немощем и страстем нашим, кто бо нас, грешных изведет из рова погибели и нищеты духовныя и телесныя, аще не ты, Владычице; сего ради приклонше колена пред Твоим пречистым образом вопием Ти тако:

Радуйся, моления грешников не отвергающая; радуйся, призывающим Тя Свою небесную помощь ниспосылающая.

Радуйся, глубину милосердия Твоего грешным показующая; радуйся, отчаянных и безнадежных ободряющая.

Радуйся, одержимым страстию пианства руку помощи простирающая; радуйся, терпеливых страдальцев благодатными дарами утешающая.

Радуйся, недуги наша, душевныя и телесныя, врачующая; радуйся, суетныя радости мира сего презирати нас научающая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися делу Твоего милосердия, Господи, яко даровал еси грешному роду человеческому твердую Заступницу и Помощницу, к нашим немощем приклоняющуюся, и от горькаго недуга пианства свобождающую, верныя же научающую пети Богу: Аллилуа.

Икос 9

Ветия человечестии недоумеют восхвалити по достоянию славное, Владычице, иконы Твоея явление, ниже мы, грешнии, от скверных устен наших возможем принести достойное похваление Заступнице нашей.

Обаче неисчетная чудеса, иконою Твоею являемая, видевше, душею и сердцем радуяся, Тебе глаголем:

Радуйся, от священнаго лика Твоего чудеса источающая; радуйся, от бед и скорбей скоро избавляющая.

Радуйся, отвергающих Тя посрамляющая; радуйся, от всякаго зла прибегающих к Тебе сохраняющая.

Радуйся, кротким сиянием Твоим мрак греха и мглу страстей наших разгоняющая; радуйся, души наша любовию к Тебе и Сыну Твоему исполняющая.

Радуйся, на стезю покаяния нас премудре наставляющая; радуйся, добраго ответа пред Судиею Праведным нам усердная ходатаице.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 10

Спасти хотя многия страждущия недугом пианства, чудную икону Твою, Богомати, даровала еси, да вси, одержимии сею страстию, к чудотворному образу Твоему притекают, и, получив исцеление, во умилении взывают Богу: Аллилуа

.

Икос 10

Стена еси и щит, Богомати, людем, страждущим недугом пианства, и всем, усердно к Тебе притекающим, и икону Твою святую благоговейно чтущим.

Ибо сию дарова нам благих податель Господь в помощь и врачевство от губительной страсти, и сим внушает нам пети Тебе:

Радуйся, отчаянных надеждо и печалей наших утоление; радуйся, болезней душевных и телесных исцеление.

Радуйся, нашу скверну чистотою Твоею очищающая; радуйся, Своею благодатию наше недостоинство просвещающая.

Радуйся, брение наше тленное в нетление облекающая; радуйся, моления наша Твоим предстательством подкрепляющая.

Радуйся, в неможении нашем нас утверждающая; радуйся, облегающий нас облак страстей скоро разгоняющая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 11

Пение наше смиренное, от полноты любви и усердия Тебе приносимое, не презри, Чистая, и не отврати от отчаявшихся и страждущих недугом пианства лика Своего, но помоги им и нам очиститься от всякия скверны греховныя, да возможем достойно и праведно пети Богу: Аллилуа.

Икос 11

Светоприемную свещу зрим Тя, Пресвятая Дево, ибо образ Твой святый лучами благодати Твоея мглу греховную прогоняет и на светлую стезю добродетелей наставляет с верою зовущих Ти таковая:

Радуйся, заступлением Твоим от суеты мира сего многомятежнаго нас избавляющая; радуйся, приражения страстей плотских отражати нам помогающая.

Радуйся, мысль благу в сердце наше полагающая; радуйся, нечистую совесть нашу просвещающая.

Радуйся, от мучительнаго недуга пианства страждущих избавляющая; радуйся, к искреннему покаянию и вразумлению призывающая.

Радуйся, души всех озлобленных умягчающая; радуйся, на помощь Тя призывающих и имя Твое славящих спасающая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 12

Благодать Божия, присущая иконе Твоей, «Неупиваемая Чаша» именуемой, влечет к ней, Владычице, всех скорбящих, обездоленных, вдов и стариц, а наипаче же всех страждущих недугом пианства, и не тщетны отходят, Пречистая, от неупиваемыя чаши Твоих Божественных дарований, но неоскудно получая цельбы от чудотворнаго образа Твоего, Всеблагая, благодарственно поют Богу: Аллилуа.

Икос 12

Поюще Твоя чудеса и велию милость, людем, одержимым страстию пианства, явленныя, молим Тя, Владычице, спаси и помилуй, и настави нас на стезю праву, и не остави нас, покрова Твоего ищущих и зовущих Ти:

Радуйся, воздержанию от греха пианства всех подвизающая; радуйся, от пристрастия к вину росою милости Твоея свобождающая.

Радуйся, страждущих от тяжкаго греха пианства присное врачевание; радуйся, бедствующим в страстех скорая помощнице.

Радуйся, малодушных дивное ободрение; радуйся, благодушных велия радость. Радуйся, гордых смиряющая; радуйся смиренныя возвышающая и всем спасения желающая.

Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаша, духовную жажду нашу утоляющая.

Кондак 13

О премилостивая Мати сладчайшаго Господа нашего Иисуса Христа!

Нынешнее наше услыши моление и избави нас от всех недугов, душевных и телесных, наипаче же свободи страждущих недугом пианства рабов Твоих (имена), да не во зле погибнут, но да спасенныя Тобою, присно вопиют Богу: Аллилуа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1.

Икона Божией Матери «Неупиваемая Чаша»
Икона Божией Матери «Неупиваемая Чаша»

Молитва 

О премилосердная Владычице!

К Твоему заступлению ныне прибегаем, молений наших не презри, но милостиво услыши нас: жен, детей, матерей; и тяжким недугом пианства одержимых

и того ради от матере своея — Церкви Христовой

и спасения отпадающих братий и сестер и сродник наших исцели.

О Милостивая Мати Божия, коснися сердец их и скоро возстави от падений греховных, ко спасительному воздержанию приведи их.

Умоли Сына Своего, Христа Бога нашего, да простит нам согрешения наша и не отвратит милости Своея от людей Своих, но да укрепит нас в трезвении и целомудрии.

Приими, Пресвятая Богородице, молитвы матерей, о чадах своих слезы проливающих, жен, о мужех своих рыдающих, чад, сирых и убогих, заблуждшими оставленных, и всех нас, к иконе Твоей припадающих.

И да приидет сей вопль наш, молитвами Твоими, ко Престолу Всевышняго.

Покрый и соблюди нас от лукаваго ловления и всех козней вражиих, в страшный же час исхода нашего помоги пройти непреткновенно воздушная мытарства, молитвами Твоими избави нас вечнаго осуждения, да покроет нас милость Божия в нескончаемыя веки веков. Аминь.

Оставляя комментарий, Вы принимаете пользовательское соглашение

Оставить комментарий

Ваш email адрес не будет опубликован. Заполните поля, которые помечены *